تصمیم برای حذف کشتی از المپیک ۲۰۲۰ واکنش برخی کاربران در فضای مجازی، از جمله کاربران فیس‌بوک و توییتر را برانگیخت. این دسته از کاربران جدا از بازنشر خبر حذف کشتی٬ نظر خود را نیز درباره این موضوع نوشتند.<BR> <BR>

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به حذف کشتی از المپیک

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  سیتنا، در این روزها خبر حذف شدن ورزش کشتی از بازی‌های المپیک در فضای مجازی می‌گشت و کاربران را درگیر خود کرد. بسیاری بی‌آنکه نظری را اعلام کنند به بازنشر خبر دست زدند.

وقتی یک کاربر توییتر هم به شوخی توییت کرد که «هنوز کسی پیشقدم نشده امضا جمع کنه تا کشتی رو از المپیک حذف نکنن؟ چه زمونه عجیبی شده!» نمی‌دانست که چنین حرکتی انجام شده و در سایر سایت‌ها یا وبلاگ‌ها لینک صفحه جمع‌آوری امضا برای درخواست باقی ماندن کشتی در المپیک می‌چرخد.

کمیته بین‌المللی المپیک سه‌شنبه (12 فوریه/ 24 بهمن) در لوزان سوئیس اعلام کرد که ورزش کشتی از میان 25 ورزش اصلی المپیک حذف شده است. هر چند این تصمیم باید در مجمع عمومی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک در ماه سپتامبر در بوینس آیرس آرژانتین هم به تصویب برسد، اما تصمیم‌گیری در مجمع عمومی معمولا صوری است.

اگرچه مانفرد ورنر، رئیس فدراسیون کشتی آلمان، هم این تصمیم را برای کشتی آلمان "وحشتناک" خوانده و گفته است که "فدراسیون جهانی [کشتی] پیش از این هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده بود"، اما یک کاربر فیس بوک نوشت: «این اتفاق بیش از همه برای ورزش ایران ناگوار است که از مجموع 60 مدالی که در تاریخ المپیک بدست آورده، 38 تایش را در کشتی گرفته.»
 

"المپیک برایم بی‌هویت شد"

یکی از کاربران فیس‌بوک به پیشینه شناخت‌ خود از المپیک پرداخت و نوشت: «تا 9 سالگی فکر می‌کردم المپیک یعنی کشتی و ژیمناستیک. شاید علتش این بود که یکی از همکلاسی‌هایم می‌گفت بیا المپیک کنیم، منظورش کشتی گرفتن بود و بعد من فکر می‌کردم المپیک مردانه کشتی است و المپیک زنانه، ژیمناستیک. بعد از آن هم، برای همه ما ایرانی‌ها جذاب‌ترین قسمت المپیک، همچنان کشتی باقی ماند. از المپیک 96، عباس جدیدی و اکبر فلاح و اکبر محمدی هنوز در ذهنم باقی مانده‌اند. در المپیک دو هزار که رضازاده و توکلی در وزنه‌برداری مدال گرفتند و ما را نسبت به ورزش دیگری که در آن شانس مدال داشتیم، کنجکاو کردند همچنان کشتی و علیرضا دبیر و علیرضا حیدری‌اش کنجکاوی‌برانگیزترین ورزش المپیک بودند.»

او همچنین نوشت: «امروز که خبر حذف "کشتی" از المپیک سال 2020 را شنیدم، احساس کردم المپیک برایم بی‌هویت شده است. نه فقط کودکانه‌های ما و خاطرات‌مان، که ورزشی‌‌ترین رویاهای جمعی‌مان بعد از فوتبال ( و در مواقع المپیک بیش‌تر از فوتبال) از ما گرفته شد. کشتی بدون المپیک و المپیک بدون کشتی، هر دو بی‌معنا هستند.»

ورزش بی‌کشتی٬ اقتصاد بدون نفت

دویچه وله، در میان بازنشر چندین باره خبر حذف کشتی٬ یک تحلیل از روزنامه "تماشا" در فضای مجازی دست به دست چرخید. نویسنده این تحلیل در نوشته خود ورزش بی‌کشتی را برای ایران مثل اقتصاد بدون نفت برای این کشور ارزیابی کرده است.

در این مطلب آمده است: «کنار گذاشته شدن کشتی از المپیک، برای تعدادی از کشورها دردناک است. برای روسیه که همیشه بیش از هر کشور دیگری مدال‌های این رشته را به جیب می‌زند. برای آمریکا که هیچ گاه از گرفتن دست کم یکی دو مدال کشتی در المپیک ناامید نبوده. یا حتی کوبا و کره جنوبی. برای ما اما داستان چیز دیگری است. ورزش ما بدون کشتی مثل برزیل بدون فوتبال است.»

 

در ادامه مطلب می‌خوانیم: «روسیه می‌تواند بعد از این به ژیمناستیک و جودو و دوومیدانی و حتی شنا دل ببندد، کوبا به درخشش بوکسورهایش دل خوش کند، آمریکا هم که فقط 4 مدال از مجموع 104 مدال‌اش را در خطر می‌بیند. کشتی اما برای ایران، حکایت غریبی دارد. همیشه ورزش اول بوده، هنوز هم هست حتی اگر مسابقات لیگش غریبانه و بی‌شکوه برگزار شود و ستاره‌هایش به ندرت سالی یکی دو بار برای دل طرفدارانشان روی تشک بروند.»

و نویسنده چنین نتیجه می‌گیرد: «حکایت کشتی و ورزش ایران حکایت نفت و اقتصادمان است. وابستگی تا سر حد جنون. آن قدر که نتوان آن‌ها را بدون هم تصور کرد. 40 مدال از 61 مدال همه تاریخ ورزش ایران را کشتی‌گیران گرفته‌اند.»

یک کاربر توییتر هم نوشت: «چرا کشتی رو از المپیک حذف کردن؟ خب ایران رو حذف می‌کردن یه دفعه، چه کاریه؟»

سی‌ودومین دوره‌ی المپیک تابستانی در سال 2020 برگزار می‌شود. در مورد محل برگزاری این مسابقات هفتم سپتامبر 2013 تصمیم‌گیری خواهد شد. دور بعدی این مسابقات پنجم تا بیست‌ویکم اوت 2016 در ریو دو ژانیرو، دومین شهر بزرگ برزیل، برگزار می‌شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.